SPELDATUM
13/2 Destination Atalante
25/3 Gerlesborg Scenstudio
Älska ödet är ett sceniskt verk på ca 30 min om att hantera Parkinsons sjukdom såsom rörelsebaserat fenomen och existensiell oundviklighet.
Med utgångspunkt i Nietzsches insisterande på att bejaka och omfamna livets käftsmällar - med begreppen sorg, innerlighet & extas i bakfickan - går jag i dialog med sjukdomens språk och kvitter.
Med mig på scenen har jag John Holmström, jazz- och friimpropianist.
"Jag har alltid haft en fascination för tvärkonstnärliga projekt där vi konstnärer använder oss av olika medel för att tillsammans skapa ett enhetligt verk. Dessutom anser jag att det viktigaste man kan ha i kreativa processer och sitt konstnärliga uttryck är ärlighet och en kontakt med sitt hjärta."
PROGRAM
feb - april
lördag 18/3
Älska Ödet: Improvisationen
Teater Cinnober
kl 18-20
På Cinnober integrerar vi visningen av Älska Ödet i ett samskapande, improvisatoriskt flöde.
Jag och John framför verket i befintligt skick, men det kommer att föregås och följas av kvällens gästers sceniska och musikaliska handlanden, i vilka vi låter oss inbegripas. '
Vi kastar oss ut helt enkelt
Gäster
Michele Collins (Swe/USA)
Michele Collins is an actor/performer/ vocalist/cabaret and clown artist. She has been an active performer since 1980, creating her own interdisciplinary performances often collaborating with other artists from the various artistic disciplines. Her most recent productions have focused on the avant-garde author, poet, and feminist, Gertrude Stein.'
Foto: Kerstin Ehrnlund
Erika Webe (Arg/Fra)
chooses and lives the way of clown, she believes in poetic universes as invitations to each person to dream, as a surreal pause with oneself and beauty when shared. Existing as a clown in a frenetic society is going against the tide, its learning to give time to details so they can be alive as well.Existing as a clown is perceiving the absurd in the present, its dancing in a logic other and with an open look and a soul able to listen. It is an invitation to the illusion of a poetic, chaotic and out of time universe.
Henrik Wartel
lördag 1/4
Älska Ödet: Samtalet
Teater Trixter
kl 18-21
Älska Ödet med gäster gästar Teater Trixters samtalsserie Lyssna.
Jag och John visar ett smakprov av Älska Ödet, Uje Brandelius och Therese Hörnqvist sjunger några låtar och sedan leder idéhistorikern Erika Alm oss i samtal om Skapande och Öde.
Gäster.
Therese Hörnqvist
skådespelerska, VD Sthlm improvisationsteater
Erika Alm
Idéhistoriker, Gbg Universitet
Moderator
Uje Brandelius
Musiker, skådespelare, journalist
tisdag 11/4
Älska Ödet:
Världsparkinsondagen
Dalheimers Hus
15.00
Vi är inbjudna av Parkinsonförföreningen västra Sverige för att spela verket på den stora parkinsonkonferensen på självaste världsparkinsondagen.
PROGRAM
19.00
Prins Frei von Fräähsen
Från hög höjd och inifrån djupet
19.30
Joel Heirås & John Holmqvist
Älska Ödet
20.00
Paus
20.30
Joel, Frei och kvällens samtalsmoderator Erika Alm
för ett publikt samtal på tema Att Skapa Verklighet.
Från hög höjd och inifrån djupet:
Att skapa verklighet
Prins Frei von Fräähsen zu Lorenzburg – den enda yrkeskungligheten i Sverige som inte är släkt med Bernadotterna(!) – genomför en meditativ performance-ceremoni för att reflektera över epiteten ”majestät” och ”höghet”. Hur kan en vardagsmänniska och konstnär förvandlas till en helt äkta och trovärdig kunglighet? Efter performancen deltar Prins Frei i ett samtal om fiktion och verklighet och om hur konsten kan användas för att förverkliga det uppdiktade.
Erika Alm är idéhistoriker och docent i genusvetenskap vid Göteborgs Universitet och sedan 2021 även vicedekan för utbildning vid Humanistiska fakulteten. Hon har framförallt undersökt normer kring kroppen, kön och begär, särskilt som de ter sig inom medicinsk forskning och praktik och lagstiftning. Erika är i grunden intresserad av att förstå spänningsförhållandet mellan patologisering och förställningar om levbarhet och hur det präglar relationen mellan så kallad expertkunskap och levd erfarenhet.
Skogsstolen
Sorg
Att bli sjuk med Parkinsons innebär en serie förluster; av identitet, möjligheter, framtidsutsikter, förmåga, motorik, hälsa.. Ett sätt att bearbeta den sorg som följer är att omsätta det i skapande, att använda sorgen som en kreativ kraft, en källa att ösa ur. Motståndet som sjukdomen erbjuder kan bli något att ta spjärn mot för att bringa konst till världen. Ett material att skapa och interagera med.
Innerlighet
Inuti mig bor en dysfunktion som förändrar mig och min fysiska funktion över tid. På insidan sker det, i min hjärna, den process som förstör de dopaminproducerande cellerna i de basala ganglierna. Denna innerlighet finni mig. Den är min, att känna. Att erfara. Det är min sjukdom, att umgås med, dansa med, innerligt och intimt.
Extas
Extas är från början ett grekiskt ord som betyder att vara utom sig (ek-tatis). Utanför sig själv. I filosofisk bemärkelse utan essens. För mig är Parkinson inte bara något som sker i min kropp, det är en annanhet som frikopplat från min vilja bestämmer mig. En kraft utanför min kontroll, ett främmande språk. Kan jag gå i samtal med sjukdomen som annanhet? Är sjukdomen den dialektiska rörelse genom vilken jag blir till, mitt varas konstituerande utsida? Kan jag försätta mig i extas genom min ek-tatis?
Michael Norlind (Scenkonst Gerlesborg): Yttre öga
Erika Webe (Espuma): Scenisk konsultation
Sebastian Ruiz (Dance Remainings): koreografisk rådgivning
Kerstin Ehrnlund: Fotograf
Sofia Smulan Sjögren: kostym- och scenografi
Andreas Luukinen: Press och Marknadsföring